Dissabte 21 de desembre de 2024
|
14:20 H
Jordi Juvanteny durant la visita que va fer al centre Cottet d'Andorra la Vella. (Foto: E. P.)
El pilot sotment-se a una revisió de la vista posterior a la disputa del Dakar. (Foto: Cottet)

Una vida creuant dunes

Andorra la Vella.- Aconseguir participar en un Dakar ja, per si sol, és una autèntica proesa. Encara més arribar al final del Raid més famós del món. Però assolir-ne fins a 31 és una fita que no està a les mans de qualsevol persona. El pilot Jordi Juvanteny és un d'aquests privilegiats que des de fa tres dècades, cada mes de gener, es situa darrere un volant i travessa dunes, ja sigui pel desert del Sahara, en l'etapa Americana del Dakar o ara, que es disputa a Aràbia. "Això ha sigut tot un procés. Vam començar per afició, amb uns amics, i de mica en mica això s'ha convertit en una manera de viure" explica Juvanteny que es confessa aventurer.

Per Juvanteny, els canvis de traçat i de continent han variat molt la prova. "Quan nosaltres vam engegar, ara fa 30 anys, a Àfrica, allò sí que era una autèntica aventura" recorda. En aquells temps, es viatjava amb brúixola i sense GPS, i tot estava molt menys preparat que en l'actualitat que "s'ha convertit en una carrera que dura 15 dies i tothom va gas a fons" afegeix Juvanteny. El pilot recorda amb nostàlgia les proves al continent africà i declara que "quan estaves a Àfrica, i creuaves el desert, estaves a 200 quilòmetres de qualsevol punt. Ara a un màxim de 40 quilòmetres tens un poble o una carretera. L'essència s'ha perdut una mica, però és igualment una aventura perquè al final sempre passen coses".


Com preparar el Dakar
Un dels punts més importants per als pilots, i més en una prova tan dura com aquesta és la preparació, tant mecànica com física i psicològica. Juvanteny té clar que el que es fa actualment "no té res a veure a com ens preparàvem quan vam començar a fer la cursa". En aquest sentit, el pilot destaca la importància de comptar amb estris complementaris com unes ulleres adaptades per la conducció i diferenciades de pilot i copilot. "A nosaltres, Cottet ens ha preparat la vista i l'oida. Això abans era impensable" ha destacat Juvanteny.

"Quan el Sol està a dalt de tot, al punt del migdia, entre la sorra i la llum, pràcticament no veus el relleu per on transites, i aquí és crucial poder comptar amb unes bones ulleres perquè si no, és impossible conduir" reflexiona Juvanteny. L'opció que ell va escollir per fer el Dakar van ser unes de polaritzades i ressalta que "el canvi que hem tingut ha estat espectacular" i ha afegit que "Cottet ens ha fet dos tipus d'ulleres diferents per conduir amb Sol i sense, i també unes especials per als copilots, que no tenen les mateixes necessitats visuals que tenim els qui conduïm". Quant a la preparació auditiva destaca que "portem uns cascs especials, que ens filtren el so, i a la vegada ens permeten sentir-nos entre nosaltres".


Prova amb hidrogen
Juvanteny ja té el cap en la pròxima edició i s'ha proposat fer una prova. "Volem fer el següent del Dakar amb hidrogen, que és un gas neutre. Si allí ens funciona, pot funcionar a qualsevol lloc. Som un autèntic banc de proves" conta el pilot que té clar que un dels reptes que té la competició és ajudar a desenvolupar tecnologia per al dia a dia.